Ética de Publicación del Servicio de Publicaciones – UPSA / Publication Ethics of the Publications Service – UPSA

Ética de Publicación del Servicio de Publicaciones – UPSA

Servicio de Publicaciones – UPSA es una sólida editorial académica. Con el fin de mantener los más altos estándares posibles de ética en la publicación y para garantizar la integridad de la investigación de nuestras publicaciones, seguimos las directrices establecidas por el Comité de Ética en la Publicación (COPE). Animamos y apoyamos a todos los autores, consejos de redacción y revisores a que se adhieran a estos principios básicos. A continuación, describimos las directrices de buenas prácticas en áreas clave, pero para más aclaraciones o en caso de duda, consulte el sitio web del COPE.
Todas las series de libros y revistas publicadas por Servicio de Publicaciones – UPSA tienen un nombre único que se diferencia claramente de otras series de libros y títulos de revistas para garantizar que los autores y lectores potenciales no puedan ser confundidos o engañados.
Servicio de Publicaciones – UPSA garantiza la provisión de una página web para cada serie de libros y revista, que estará disponible en su sitio web www.publicaciones@upsa.es. En cada página web se indicarán claramente el nombre del editor general o del centro de investigación bajo cuyos auspicios se publica la serie de libros o la revista, junto con los nombres y afiliaciones de todos los miembros del Consejo Editorial y Consejo Asesor, si procede. Las revistas se publican en formato OJS y todos los datos están disponibles en cada una de sus páginas web alojadas en https://revistas.upsa.es/

Para los autores

La atribución de una contribución a uno o varios autores debe reflejar la realidad. No es ético omitir los nombres de los académicos que han contribuido a la investigación. Todos los investigadores que hayan hecho una contribución significativa deben figurar como coautores. Acreditar como autor a cualquier persona que no haya hecho una contribución sustancial a la concepción, ejecución o interpretación de la investigación que se presenta en la publicación es también una violación de la ética de la publicación. Por lo tanto, los académicos que tienen una participación menor en la investigación deben figurar como colaboradores o ser identificados en los agradecimientos.

Conflictos de intereses

Al presentar un texto para su publicación, los autores deben revelar cualquier posible conflicto de intereses que pueda afectar a su objetividad en una carta de presentación y/o en una nota a pie de página del manuscrito. Los conflictos de intereses pueden ser personales, comerciales, políticos, académicos o financieros. El organismo que financia la investigación y/o cualquier otra fuente de apoyo (financiero), incluida la financiación para la publicación en acceso abierto y para la redacción, indexación o asistencia editorial, debe mencionarse también aquí, o bien indicarse en la sección de agradecimientos.

Plagio

Todas las formas de plagio -que pueden ir desde copiar literalmente el trabajo de otra persona hasta parafrasear las ideas de otro investigador o copiar sus métodos de investigación sin dar el debido crédito- se consideran inaceptables. Todas las fuentes, directas o indirectas, deben ser reconocidas. Cuando un pasaje se copie palabra por palabra de un trabajo previamente publicado, debe identificarse como una cita, ya sea colocándolo entre comillas o formateándolo como una cita en bloque, y su fuente debe citarse correctamente. Estas normas también se aplican cuando un autor hace uso de su propio trabajo, que ha sido publicado previamente en otro lugar; el autor está obligado a citar correctamente y hacer referencia a la fuente original para evitar el autoplagio y el reciclaje de textos.

El envío de trabajos o volúmenes que no contengan investigaciones originales e inéditas se considera deshonesto y, por tanto, poco ético.

Pedimos a los autores que no nos envíen su artículo o volumen si está siendo revisado en otro lugar. Volver a presentar u ofrecer para su publicación contenidos idénticos o casi idénticos a los que se encuentran en una publicación anterior, así como otras formas de publicación redundante se consideran igualmente una violación de la ética de la publicación. La reedición de una traducción de un artículo en otro idioma es aceptable, siempre que se haga referencia al original y que el primer editor haya dado su aprobación.

Errores y retractaciones

Los autores que descubran cualquier error o inexactitud importante en su trabajo deben notificarlo rápidamente al editor de la serie de libros o de la revista, así como a la editorial, y deben proporcionarles una corrección o una fe de erratas lo antes posible. Cuando el error sea tal que invalide toda la obra o parte de ella, deberá retractarse el artículo, capítulo o volumen y explicar públicamente el motivo de dicha retractación.

Para los consejos de redacción y los revisores

La responsabilidad de decidir qué material se acepta para su publicación recae en última instancia en el Director quien consulta al Consejo Editorial del Servicio de Publicaciones (ver Publicar con el Servicio de Publicaciones – UPSA). Los consejos de redacción deben contar con mecanismos de control de calidad como parte fundamental del proceso de toma de decisiones, tanto para garantizar la excelencia del material publicado como para fomentar la precisión, la exhaustividad y la claridad de la investigación. Por lo tanto, todo el contenido presentado a la serie de libros o a la revista debe someterse a una revisión por pares. Las propuestas de volúmenes o artículos de revistas presentados pueden ser rechazados sin revisión por pares cuando el contenido, el lenguaje de la publicación y/o el tipo de artículo no coincidan con el ámbito de la serie o la revista prevista. Las secciones no revisadas por pares de un volumen o revista, si se incluye alguna, deben identificarse claramente como tales.

Revisión por pares para editores de colecciones y revistas

Los consejos de redacción de las series de libros y las revistas deben adoptar políticas y procedimientos que garanticen un proceso de revisión por pares imparcial, objetivo y oportuno. Los trabajos y volúmenes deben ser revisados estrictamente por sus méritos académicos, basándose en informes elaborados por árbitros encargados por su especialidad en el campo correspondiente. Los editores tienen el deber de garantizar que la revisión se realice de forma justa e independiente, sin tener en cuenta la raza, el género, la orientación sexual, las creencias religiosas, el origen étnico, la ciudadanía o la filosofía política del autor, y sin ningún conflicto de intereses. Todas las revistas y series de libros deberían adoptar procedimientos específicos para garantizar una revisión por pares justa de los envíos realizados por los editores, los miembros del consejo editorial o consultivo y el resto del personal editorial. Es obvio que nunca pueden participar en las decisiones editoriales sobre su propio trabajo.
Los editores de la revista y de las colecciones garantizan que todo el material que se revisa se trata de forma confidencial. Ninguna información sobre el trabajo presentado puede ser distribuida a nadie más que al autor correspondiente, a los árbitros (candidatos), al Consejo Editorial y al editor. Ni los miembros del Consejo Editorial, ni los revisores, pueden utilizar para sus propios fines de investigación cualquier contenido inédito revelado en el trabajo presentado sin el consentimiento explícito por escrito del autor.

Revisión por pares como experto externo

Se espera que los revisores evalúen la originalidad y la calidad de la investigación, que llamen la atención sobre cualquier publicación redundante y sobre el plagio, y que señalen la literatura pertinente a la que aún no se ha hecho referencia. Antes de aceptar una solicitud de revisión por pares, los árbitros seleccionados deben informar de cualquier conflicto de intereses que pueda influir en su opinión. También deben notificar al Consejo de Redacción de la revista o serie de libros cuando una revisión rápida (según lo acordado entre el Consejo de Redacción y el revisor) sea imposible o cuando se sientan no calificados para evaluar el trabajo.
Todos los comentarios ofrecidos por los árbitros en el informe de revisión por pares deben ser transmitidos en su totalidad al autor. A menos que se indique lo contrario en la descripción del proceso de revisión por pares de la serie de libros o de la revista, los consejos de redacción se asegurarán de que los informes se envíen de forma anónima para proteger la identidad del revisor.
Los directores de las revistas no deben obligar a los autores a citar artículos de su revista por razones no científicas, para aumentar artificialmente las métricas de la revista e influir indebidamente en el ranking y su factor de impacto

Errores y retractaciones

Cuando los autores o lectores señalan a los editores de la revista o de la colección errores genuinos en el material publicado, los editores deben estar dispuestos a publicar una corrección o aclaración, o bien a iniciar el proceso de retractación de la publicación defectuosa. Los directores de las revistas también deben ofrecer a los autores la oportunidad de responder a las críticas.

Control ético

La investigación científica debe llevarse a cabo de acuerdo con las normas internacionales, y el compromiso académico con el material cultural debe ser siempre legal y ético. Servicio de Publicaciones – UPSA se adhiere a la Convención de la UNESCO de 1970 sobre las Medidas que Deben Adoptarse para Prohibir e Impedir la Importación, la Exportación y la Transferencia de Propiedad Ilícitas de Bienes Culturales y, por lo tanto, no publicará material cultural obtenido ilegalmente a sabiendas de fuentes no comprobadas, a menos que el Consejo Editorial considere que dicha publicación contribuirá directamente a los debates sobre la pérdida del contexto arqueológico o histórico, o la historia de la adquisición. Los trabajos relacionados con los restos humanos deben realizarse de acuerdo con la legislación nacional y según las normas profesionales.

Publication Ethics of the Publications Service – UPSA

Publications Services – UPSA is a strong academic publisher. To maintain the highest possible standards of publication ethics and ensure our publications’ research integrity, we follow the guidelines established by the Committee on Publication Ethics (COPE). We encourage and support all authors, editorial boards and reviewers to adhere to these basic principles. Good practice guidelines in key areas are outlined below, but for further clarification or if in doubt, please consult the COPE website.
All book and journal series published by Publications Services – UPSA have a unique name that is clearly differentiated from other book series and journal titles to ensure that authors and potential readers cannot be confused or misled.
Publications Service – UPSA ensures the provision of a web page for each book and journal series, which will be available on its website www.publicaciones@upsa.es. Each web page will clearly indicate the name of the general editor or research centre under whose auspices the book series or journal is published, together with the names and affiliations of all members of the Editorial Board and Advisory Board, if applicable. Journals are published in OJS format, and all data are available on each of their web pages hosted at https://revistas.upsa.es/.

For authors

The attribution of a contribution to one or more authors must reflect reality. It is unethical to omit the names of academics who have contributed to the research. All researchers who have made a significant contribution should be listed as co-authors. Crediting as an author anyone who has not made a substantial contribution to the conception, execution or interpretation of the research presented in the publication is also a violation of publication ethics. Therefore, scholars who have minor involvement in the research should be listed as contributors or identified in the acknowledgements.

Conflicts of interest

When submitting a text for publication, authors should disclose any potential conflicts of interest that may affect their objectivity in a cover letter and/or in a footnote to the manuscript. Conflicts of interest may be personal, commercial, political, academic or financial. The body funding the research and/or any other source of (financial) support, including funding for open access publication and editorial, indexing or editorial assistance, should also be mentioned here or indicated in the acknowledgements section.

Plagiarism

All forms of plagiarism – from verbatim copying someone else’s work to paraphrasing another researcher’s ideas or copying their research methods without giving due credit – are considered unacceptable. All sources, direct or indirect, must be acknowledged. When a passage is copied word for word from a previously published work, it should be identified as a quotation, either by placing it in inverted commas or by formatting it as a block quote, and its source should be properly cited. These rules also apply when an author makes use of his or her own work, which has been previously published elsewhere; the author is obliged to cite correctly and refer to the original source to avoid self-plagiarism and recycling of texts.

Submission of papers or volumes that do not contain original, unpublished research is considered dishonest and unethical.

We ask authors not to submit their paper or volume to us if it is under review elsewhere. Resubmitting or offering for publication content identical or nearly identical to that found in a previous publication and other forms of redundant publication are also considered a violation of publication ethics. Reprinting a translation of an article in another language is acceptable, provided that reference is made to the original and the first publisher has given his or her approval.

Errors and retractions

Authors who discover any significant errors or inaccuracies in their work should promptly notify the book series or journal editor and the publisher and provide a correction or typo as soon as possible. Where the error is to invalidate all or part of the work, the article, chapter or volume should be retracted, and the reason for the retraction publicly explained.

For editorial boards and reviewers

The responsibility for deciding what material is accepted for publication rests ultimately with the Director, who consults the Editorial Board of the Publications Service (see Publishing with the Publications Service – UPSA). Editorial Boards must have quality control mechanisms as a fundamental part of the decision-making process to ensure the excellence of published material and promote accuracy, completeness and clarity of research. Therefore, all content submitted to the book series or journal should be subject to peer review. Proposals for submitted volumes or journal articles may be rejected without peer review when the content, the language of the publication and/or the type of article does not match the scope of the intended series or journal. Non-peer-reviewed sections of a volume or journal, if any are included, should be clearly identified as such.

Peer review for collection and journal editors

Editorial boards of book series and journals should adopt policies and procedures that ensure an impartial, objective and timely peer review process. Papers and volumes should be reviewed strictly on their scholarly merit, based on reports prepared by referees commissioned for their expertise in the relevant field. Editors must ensure that review is conducted fairly and independently, without regard to the author’s race, gender, sexual orientation, religious beliefs, ethnicity, citizenship or political philosophy, and without any conflict of interest. All journals and book series should adopt specific procedures to ensure fair peer review of submissions by editors, editorial or advisory board members and other editorial staff. They can never participate in editorial decisions about their own work.
The editors of the journal and collections ensure that all material under review is treated confidentially. No information about the submitted work may be distributed to anyone other than the corresponding author, the referees (candidates), the Editorial Board and the editor. Neither the members of the Editorial Board nor the reviewers may use for their own research purposes any unpublished content revealed in the submitted work without the author’s explicit written consent.

Peer review as an external expert

Peer reviewers are expected to assess the research’s originality and quality, draw attention to any redundant publications and plagiarism, and point out relevant literature that has not yet been referenced. Before accepting a request for peer review, the selected referees must disclose any conflict of interest that may influence their opinion. They should also notify the Editorial Board of the journal or book series when an expedited review (as agreed between the Editorial Board and the reviewer) is impossible or when they feel unqualified to evaluate the work.
All comments offered by referees in the peer review report must be transmitted in full to the author. Unless otherwise stated in the description of the peer review process of the book series or journal, editorial boards will ensure that reports are submitted anonymously to protect the identity of the reviewer.
Journal editors should not force authors to cite articles from their journal for non-scientific reasons to artificially increase the journal’s metrics and unduly influence the journal’s ranking and impact factor.

Errors and retractions

When authors or readers bring genuine errors in published material to the attention of journal or collection editors, editors should be prepared to publish a correction or clarification or to initiate the process of retracting the flawed publication. Journal editors should also offer authors the opportunity to respond to criticism.

Ethical control

Scientific research must be conducted following international standards, and scholarly engagement with cultural material must always be legal and ethical. Publications Services – UPSA adheres to the 1970 UNESCO Convention on the Means of Prohibiting and Preventing the Illicit Import, Export and Transfer of Ownership of Cultural Property and, therefore will not publish cultural material knowingly obtained illegally from unverified sources unless the Editorial Board considers that such publication will contribute directly to debates about the loss of archaeological or historical context, or the history of acquisition. Work relating to human remains must be carried out according to national legislation and professional standards.